Grawl

Ze všech ras po celé Tyrii, je opičí rasa Grawl nejvíce nedoceněná a nejčastěji podceňovaná. Opičí rasa dvounožců známá jako grawl je schopna mluvit, používat nástroje i zbraně. Mají i lehké povědomí o ošacení, chybí jim však charakteristické znaky vyvinuté civilizace. Své domovy si utváří v jeskyních na okraji společnosti a jsou svými sousedními rasami považováni za nájezdníky a bandity. Pravda, mnoho grawlů se uchýlilo ke zlodějně a přepadávání, ale stejně tak mnoho z nich  vyhledává samotu.

Biologie a Společnost

„Jsme pokorní, jsme skromní, čekáme na tebe, tak zakopni.“ – tradiční grawlské pořekadlo

Grawlové jsou humanoidní opičí tvorové – o něco větší, než typické člověk – jsou pokryti srstí v různých odstínech šedé. Kvůli podobnostem v obličeji a stavbě postavy mají charrští učenci teorii, že grawlové jsou nižší forma lidí, nebo že lidé jsou grawlové povzneseni svými bohy.

Lidští badatelé naopak poukazují na mohutná ramena grawlů a na fakt, že se pohybují po svých prstech na nohách, jako šelmy – stejně, jako charrové – a podporují tak myšlenku rodové příbuznosti mezi charry a primitivními grawly. Narozdíl od charrů se grawlové pohybují skákavým způsobem, což jim umožňuje vidět jejich kořist z dálky. a pohybují se velmi jistým krokem, což je výhodou v jejich kamenitém teritoriu.

Grawlové žijí v malých kmenech, skládajících se z několika rodin, obvykle pod vedením jednoho čí více šamanů. Šamani zodpovídají za duchovní i běžný život rodin. Svoje magické schopnosti uplatňují v zájmu kmene ať už k ochraně, či prosazování vůle bohů.

Grawlové žijí jako lovci-sběrači, přesto často závisí na sběru a odklízení mrtvých zvířat. Nesází rostliny, a přestože pasou zvířata, nijak jinak je nedomestikují. Nemají žádnou architekturu, jako svoje domovy používají pouze přírodní jeskyně. Tato podzemní obydlí jsou zdobena jeskynními malbami, vypletenými dřevěnými rámy, řadami kradených skleněných koulí a jinými cetkami, které najdou.

Ošacení a vybavení

Grawlové dosáhli určité úrovně v kožedělnictví, též jsou schopni výroby primitivních kovových zbraní a nástrojů. Obvykle se spokojí s jednoduchou bederní rouškou, avšak grawlští válečníci se oblékají do tvrdých, kožených brnění s ochrannými kápěmi. Jako symbol své hodnosti nosívají grawlští šamani různě barevné čapky a náhrdelníky z peří vzácného ptactva nebo kostí poražených nepřátel.

Zbraně grawlů jsou obvykle nedokonalé napodobeniny zbraní  nornů, charrů a lidí. Používají zkosené sekery vyrobené z černého kovu okovaného v ohništi , vyrábí si luky, aby mohli uvolit kořist na dálku. Grawlové nejsou nároční a často používají zbraně a vybavení ukradené od jiných ras upravené k jejich vlastním potřebám.

Historie

“Oheň hřeje, oheň pálí. Bohové nás chrání, bohové nás ničí. Zabij…. nebo budeš zabit. Konec lekce.”

– Krippus, grawlský nájezdník

Grawlové jsou domorodými obyvateli Tyrie, především Ascalonu. První zmínky o nich se datují do doby před příchodem člověka do Tyrie v charrských armádních záznamech. V těchto análech jsou charrové vždy zobrazování jako vítězové nad poraženými grawly, kteří táhnou charrské velitele na mohutných vozech. Charrové dominovali nad grawly a zahnali je do Shiverpeak, Blazeridge Mountains a ještě dál, kde žili na existenčním minimu.

Roztroušení a oslabení přežívali grawlové jako nájezdníci v lidském království Ascalonu. Když se charrové vrátili pod vedením Plamenné legie, tak úspěšně naverbovali ( a v mnoha případech zotročili) velký počet grawlů do milic. Grawlové se ukázali jako nezvladatelní ve větších skupinách, a proto byli využívání převážně jako zvědi

V době dobytí Ascalonu se grawlové vrátili ke svým bídným životům na okraji společnosti. Jen málo ras má potřebu nebo zájem o kontakt s grawly, jejichž minimální respekt k osobnímu vlastnictví a nedůvěryhodné chování z nich činní velmi těžko obchodovatelnou rasu. Mnoho bohatších jednotlivců v nich vidělo potenciální spojence, levnou pracovní sílu nebo snadné cíle avšak všichni těžce narazili.

Grawlové dnes žijí stejně, jako před stovkami let – pověrčiví obyvatelé jeskyní, jejichž jediné zájmy ve venkovním světě se zkládají ze zabíjení těch, co se jim poflakují po území a těch co uráží jejich božstvo.

Záležitosti víry

jsem jeden z věřících. TY se pleteš ve své víře. ONI jsou všichni bezvěrci a kacíři.

– Thockalock, grawlský šaman

Grawly váže dohromady a zároveň i rozděluje jejich víra.  Jsou to hluboce věřící, šamanistické bytosti, , ale jejich individuální styl animismu vytvořil nespočet lokálních frakcí, které jse vzájemně netolerují.

Stručně řečeno, grawlové věří v duchovní sílu jednotlivých míst, osob, a předmětů. Podobnou víru sdílí i norni, kteří věří že Duchové divočiny jsou přítomni ve všech svých dětech (to znamená, že duch Medvěda sídlí ve všech medvědech). Grawlská verze animismu tvrdí, že všechny fyzické objekty obsahují duchy, a že neobyčejně silná a neobvyklá stvoření a předměty udržují duchy se zázračnými schopnostmi a proto jsou hodni uctívání (např. Jeden určitý medvěd je velmi silný – měli bychom ho uctívat). Zveličováním síly daného předmětu  místa a nebo bytosti se gralwové snaží získat přízeň a ochranu.

Výsledkem je, že grawlové uctívají širokou škálu věcí, od přírodních útvarů, přes neobvyklé fenomény až po obzvláště silná zvířata. Jeden kmen tak přináší oběti skále ve tvaru grawlské hlavy, jiný pak může uctívat velkou nestvůru z bažin obětováním zajatých cestovatelů v zájmu své vlastní ochrany. Hloubka jejich víry často žene jednotlivé kmeny proti sobě ve víře, že jejich víra je ta správná, zatímco všichni ostatní uctívají falešné bohy.

Jednou za čas se objeví silné náboženské hnutí, spojující všechny kmeny z širokého okolí.  Během těchto hnutí grawlové opustí své tradiční vyznání kvůli trendu nové víry. Během těchto období se grawlové stávají extrémně nebezpečnými, neboť spor mezi novou a starou vírou může vyvrcholit v krvavou svatou válku – ve které je každý ne-grawl nepřítelem, bezvěrcem, nebo obřadní obětí.

Pověrčiví grawlové jsou pro svoji, na první pohled směšnou, víru a xenofobii znevažování ostatními, více vyspělými rasami. Ze všech nejvíc právě lidé a asury zavrhují jejich víru, kdežto nornové s nimi spíše simpatizují, neboť věří, že si pouze spletli celé pojetí Duchů přírody. Charrové, kteří v minulosti grawly utlačovali, jsou nejdůraznější ve snaze vyléčit grawly od jejich náboženství, protože jejich víra je dělá snadnou kořistí pro manipulující skupiny jako je Plamenná legie. Mnoho charrů spojuje animismus grawlů a lidské náboženství, aby naštvali jak grawly tak i lidi.

Za oponou

Když se Grawlové poprvé objevili v alpha testu Guild Wars Prophecies, říkalo se jim Trogové. Toto staré názvosloví přežilo hluboko v srdcích wikiistů a stejně tak přežila i v Guild Wars 2 jména jako “Grawl Udolyte” – jméno, které dávalo více smysl, když zvážíte, že originálně to bylo “Trog Udolyte,” nebo “troglodyte.” Troglodyte je tradičně obyvatel jeskyní a přesto že v Dungeons & Dragons jsou zobrazováni jako smrdutí ještěrkovití lidé, při tvorbě Grawlů jsme se drželi představy primitivních Neandrtálců.

V originálních Guild Wars byli Grawlové záporáci, se kterými jste však ve většině questů nepotkali. Byli zastíněni Charry a všemi podceňováni. Ze všech ras v Tyrii jsou v Guild Wars 2 Grawlové nejvíce pozapomenuti, stále se držíc své minulosti. Ne všem rasám se za posledních 250 let mezi hrami dostalo šance technologického rozvoje a roztroušení, primitivní Grawlové jsou skvělými kandidáty pro zachování jejich původního stavu tak, jak je známe z Prophecies.

19 komentářů k “Grawl”

  • avatar

    Zajímavý článek, dík za překlad :)

    Tady je příklad grawlského boha: http://wiki.guildwars2.cz/index.php/The_Mighty_Oooh :D

  • avatar

    Konečne prešlo obdobie informačného sucha a máme tu parádny článok :)

  • avatar

    to si děláš srandu ze vté skále jsou asurove

  • avatar

    Tak ten Mighty Oooh je dobra sranda… asury sa musia vo vnutri valat od smiechu :D

  • avatar

    Mighty Oooh mě dostal XD. Tak takhle se Asury baví po práci…

  • avatar

    Grawlovia tak ako v GW1… takze mrchy s kopou healerov ktori robia z vanquishov peklo ako nikto iny? :)

  • avatar

    @Fairy: co že se baví, ale představ si, že řekneš „přineste mi navečer 5 piv a uzený kolínko, nebo na vás sešlu svůj hněv!“ … a večeře už se chystá =D

    @Maelwen: joo to nevim :) nicméně na GW guru někdo prohlásil, že by je rád uvítal jako další hratelnou rasu s tim, že by s nimi mohl přijít ritualista :-) krásně to na ně sedí…. já chci taky hopsat po kopcích =D

  • avatar

    @Chlupac: Tak kedze dalsi vyvoj pribehu bude IMO bud na Canthe alebo Elone tak s Grawlami ako dalsou rasou by som fakt nepocital (kedze tam neziju)

  • avatar

    @Maelwen: nj, to bylo jen přání :P každopádně běhat za něj jako za ritualistu by bylo krásný :) ….ale exotického běhu si užiju u charrů a asurů dost :)

  • avatar

    Jo, grawlovský pohyb FTW – http://youtu.be/Vb8a2nqrzMc?hd=1&t=1m9s

  • avatar

    hehe a jejich „přez držku“ animace taky :D
    ono u každé nehratelné rasy se najde někdo kdo řekne, že by za ně rád hrál :P

  • avatar

    To já bych si rád zahrál za Quaggany nebo za Kraity.

  • avatar

    Mighty Oooh FTW!:-D

  • avatar

    @Larrax:
    A myslíš jejich typický pohyb nebo ten jejich pohyb letmo vzad :)

  • avatar

    Nejlepší je trajektorie jejich střel :P

  • avatar

    stejne zvláštní…. viděli jsme je už v prvních ingame záběrech a povídají nám o nich až teď :)

  • avatar

    Díky za překlad;) nemělo se něco dít na eurogameru v Londýně?

  • avatar

    @Charsesi Cheastes: To, co se dělo v létě na GamesComu se od té doby děje na různých místech po celém světě (Takže už to nikoho nezajímá, pokud zrovna nebydlí v daném místě :D)

  • avatar

    Další malé info v období informačního sucha…
    http://massively.joystiq.com/2011/10/20/guild-wars-2-audio-team-heads-to-nuclear-power-plant-for-sound-r/

  • Reagovat

    You must be logged in to post a comment.

    Created by Vivi Pic s.r.o.. Copyright © 2008-2017 GuildWars2.cz. All Rights Reserved.

    Guild Wars 2, ArenaNet, NCsoft, the Interlocking NC Logo are trademarks or registered trademarks of NCsoft Corporation.

    All other trademarks are the property of their respective owners.